Mezey Barna (szerk.): Hatalommegosztás és jogállamiság (Jogtörténeti értekezések, 1998)

III. Függelék - Hamza Gábor: Cicero De re publicája és az antik államfogalom

amit Georg Jellinek így fogalmaz meg: „Der Römer ist auch dem Staat gegenüber Person.”35 Cicero számára az ideális állam - a fenti koncep­cióból is következően - nem egy csupán organikus egységet alkotó és rendek alapján tagolódó, lényegében autarkhiára épülő kisállam (po­lisz), hanem valamennyi embert magában foglaló kozmikus méretű jogi közösség. 4. A cicerói állambölcselet fent elemzett sajátos vonásai ellenére is meg­állapítható, hogy arra nagy hatással voltak Dikaiarkhos, Panaitios és Polübiosz tanai. A mikté politeia, a kevert alkotmány cicerói ideája hel­lén, illetve hellenisztikus gyökerekkel rendelkezik. Az irodalomban vita­tott ennek a hatásnak a mértéke. Tagadhatatlan, hogy Cicero orga­­nikus-biologikus szemléletben fogant állambölcselete szintetizáló jellegű. A peripatetikus Dikaiarkhos Görögországra nézve fejtette ki ezt a néze­tet, míg Polübiosz a Históriáé VI. könyvében világtörténeti vonatkozás­ban tartotta alkalmazhatónak e felfogást. ([Scipio] „... ez a legvisszataszí­­tóbb [államforma - //. G.] és abból [az önkényből - II. G.] szokott fakad­ni vagy az optimata, vagy a tyrannusi csoportosulás, vagy egy király, vagy igen gyakran éppen a nép kormányzása, ugyanúgy mint azoknak a for­máknak valamilyen fajtája, amelyeket az előbb említettem. Csodálatos körforgás és úgymond periodikus keringés mutatkozik az államformák módosulása és váltakozása tekintetében. Ezeknek megismerése a bölcs dolga; ezen felül feladat még a kiváló polgár és a csaknem isteni férfiúi számára a közelgő változások előrelátása, az állam irányításában az ese­mények menetének megszabása és ellenőrzés alatt tartása. Ezért kell né­zetem szerint leginkább az államnak egy bizonyos negyedik formáját he­lyeselni, amely az általam elsőként említett háromból egyenlő mértékben keverve keletkezik.” (De rep. 1.29.45. - Hamza Gábor ford.) A cicerói államfelfogás szintetizáló jellege mellett szóló körülmény az is, hogy Polübiosz nézete szerint a mikté politeia részeit képező demok­ratikus, arisztokratikus és monarchikus elemek egymást kölcsönösen fel­tételezik és ellenőrzik. A mikté politeia, miként erre az irodalomban Horst Braunért utal,36 legalábbis részben a hellenisztikus államokban is - tehát nem csupán Rómában - megvalósult. A demokratikus elemet az állam felségterületén található, viszonylagos autonómiával rendelkező poliszok, az arisztokratikus elemet pedig az úgynevezett király barátai (philoi), Egyiptomban pedig a papság képezte. Nézetünk szerint nem ki­346

Next