Németh András (szerk.): Reformpedagógia-történeti tanulmányok. Európai kölcsönhatások, nemzeti sajátosságok (Neveléstudománytörténeti tanulmányok, 2002)

Fejezetek a mozgalom európai hagyományaiból - Pukánszky Béla: Reformpedagógia Szegeden a két világháború között

előlegezi meg, így öt joggal nevezhetjük a magyar reformpedagó­gia egyik előfutárának.1 Követője, utódja a tanszék katedráján Schneller István (1847- 1939) volt, aki olyan pedagógiát alkotott, amelynek középpontjá­ban az egyén etikai magaslatokra emelése, az erkölcsi személyiség kifejlesztése áll. Tanulmányait olvasva egyértelművé válik szá­munkra, hogy feltétlenül tisztelte a gyermeki egyéniséget, de nem emelte piedesztálra úgy, mint ahogyan azt a korabeli gyermekta­nulmányi mozgalom egyes képviselői tették. A klasszikus német filozófiára épített kiegyensúlyozott és mértéktartó pedagógiai rendszerében mindenesetre helye van a gyermeki személyiség megfigyelésének is, és Schneller a gyakorlat számára is elvárás­ként fogalmazza meg annak rendszeres, tudományos igényű mű­velését. A szegedi egyetemen a gyermektanulmányozásnak ez az igénye a későbbi évtizedekben valóságos kutatási programmá vált, Schneller István elképzelése így az utódok munkásságában reali­zálódott. Professzor-utódja, Imre Sándor (1877-1945) sokat tett azért, hogy a tudományos igényű gyermektanulmányozás feltételei megteremtődjenek a szegedi egyetem pedagógia tanszékén. Imre szegedi pályafutásától kezdve érdeklődéssel követte nyomon a „mérsékelt” reformpedagógiai eszméket realizáló magyar ma­gániskolák gyakorlati tevékenységét, így figyelte többek között az Új Iskola működését is. (Ez az intézet - mint közismert - Domokos Lászlóné Löllbach Emma (1885-1966) vezetésével 1915-1949 között működött Budán.) A szegedi professzor támogatta egyetemi munkatársa, Baranyai Erzsébet (1894-1976) pszichológus mun­káját, aki 1942-től vezette az Új Iskola mellett működő Nevelés­lélektani Kutatóállomást. 1 Lásd Köte S.: A hazai neveléstudomány tudományelméleti alapkérdései. Bu­dapest 1997, továbbá Németh A. - Skiera E.: Reformpedagógia és az iskola re­formja. Budapest 1999, 88. 102

Next