Pataki Ferenc: A Nékosz-legenda (Osiris könyvtár - Pszichológia, 2005)

VIII. Szubjektív közbevetés

ba. Ez a lehetőség csak az ő sarjaik előtt nyílt meg: normális gimnáziumi iskolázás vagy szakérettségi alakjában.) A paraszti él­ményvilág folyamatosan jelen volt eszmélkedésemben. Kiska­masz koromtól kezdve egészen az érettségiig hasznos munkaerő­ként minden nyaramat a szentesi tanyavilágban töltöttem, ahol a rokoni kötelékben alaposan megismerkedtem a paraszti munka minden változatával, beleértve a pásztorkodást, a tiszai halásza­tot és a cséplőbandában való részvételt is. Ezek a tapasztalatok érthető módon fogékonnyá tettek a népi irodalom és a benne tár­gyalt kérdések iránt. Bizonyára ezzel is magyarázható, hogy felsős gimnazista koromban - hála az osztályban folyó értesüléscseré­nek-tagja lettem a Püski-féle Magyar Elet Könyvkiadó könyvba­­rátmozgalmának, hozzájutottam az illetménykötetekhez. A fe­dezetet a házitanítóskodás teremtette elő, a családi költségvetés­ből nem futotta volna efféle „luxusra”. Negyedikes, vagyis 14 éves korom óta voltak tanítványaim. így kerültek a kezembe Sza­bó Dezső és Németh László tanulmányai, Veres Péter „Mit ér az ember, ha magyar”-ja és más írásai, László Gyula, Jócsik Lajos könyvei, Sinka versei, a Szárszó-kötet. Egyik-másik ma is ott van a könyvespolcomon. Ezek a hatások tartósan lerakodtak valahol a tudatom alján. (Bizonyosan nem véletlen, hogy jóval később aspi­ránsként a népi mozgalomról akartam értekezést írni.) Erre ré­tegződtek rá az első marxista olvasmányok, jórészt rövid léleg­zetű brosúrák, de Sztálin kapitális dogmatizált marxista műve, A leninizmus kérdései is. Sajátos élményt jelentett számomra Jó­zsef Attila költészetével való találkozás; egy más médium - a mű­vészet - közegében fogalmazta meg mindazt, ami az iméntiek gondolati világában megjelent. Ez a találkozás oly erőteljes volt, hogy az érettségiző osztályban a magyar irodalom tanára rám ru­házta József Attila költészetének bemutatását; a költő ekkor még nem szerepelt a hivatalos tananyagban. Illő „jutalomként” azután érettségi tételként is József Attilát kaptam. A találkozás hatása mindmáig tart. Még egy „szerencsés” körülmény közrejátszott abban, hogy eljutottam az egyetem (és a Györffy) kapujáig. Apám az első vi­lágháború rokkant ja volt, ennek köszönhetően - ha egyébként ki­válóan tanultak - gyerekei tandíjmentességet élveztek. Fura „él­vezet" volt ez: állandó lelki nyomást és görcsös megfelelési kény­szert alakított ki azokban, akik ilyen vagy hasonló helyzetben 265

Next