Somos Róbert szerk.: Középső platonizmus. Szöveggyűjtemény (Historia philosophiae, 2005)

Numéniosz: Töredékek

NUMÉNIOSZ TÖREDÉKEI Ehhez1 * * 4 pedig arra lesz szükség, hogy - miután véleményünket elmondtuk, és Platón tanúságával hitelesítettük - még régebbre menjünk vissza, és [a mondottakat] Püthagorasz tanításához kapcsoljuk, ezenfelül segítségül hív­juk a jó hímek örvendő népeket, beavatásaikhoz, tanításaikhoz és Platónnál összhangban álló vallási kultuszaikhoz folyamodva, mindahhoz, amit a bráhmánok, a zsidók, a mágusok5 és az egyiptomiak megalkottak. 1 B TÖREDÉK (Origenész: Kolszosz ellen, 1.15) Mennyivel felülmúlja Kelszoszt6 a püthagoreus Numéniosz, mind abban, hogy igen sok területen tett szert megérdemelt tekintélyre, mind abban, hogy több tanítást vizsgált meg nála, mind pedig abban, hogy több forrás­ból gyűjtötte össze azokat a tanításokat, amelyek igaznak tűntek számá­ra. Ez a Numéniosz A Jóról első könyvében, ahol azokról a népekről beszél, akik az Istent testetlennek tartották, a zsidókat is közéjük sorolja, és mű­vében nem habozik sem a próféták szavaira hivatkozni, sem pedig allegori­kus értelmezésüket adni. 1 Euszebiosz előzőleg Alexandriai Kelementől szerepeltet egy szöveget, mely Numé­nioszra utal, lásd alább, 8. töredék 4 Numéniosz feltehetően teológiai összefüggésben hivatkozik a töredékben említett népek ősi bölcsességére. 5 A perzsa papokat és álomfejtőket volt szokás így emlegetni. 6 2. századi platonikus filozófus, a keresztények elleni vitairat szerzője, melyre Órige­­nész e munkája válaszol. Órigenész azt hozza fel Kelszosz ellen, hogy számos nép ősi böl­csességére hivatkozik filozófiája tekintélyi megtámogatására, csupán a zsidó szent ira­toknak nem ad hitelt. Numénioszt mint olyan pogány filozófust állítja szembe Kelszosszal, aki alaposabb ismeretekkel rendelkezik, és méltányosabban jár el. 178

Next