Sz. Jónás Ilona szerk.: Középkori egyetemes történeti szöveggyűjtemény. Európa és Közel-Kelet, IV-XV. század (Osiris tankönyvek, 1999)

Európa V-XIV. század - Keresztes hadjáratok

KERESZTES HADJÁRATOK 209 kinevettek. „Ki tudná elmondani, hány gyerek, hány öregasszony indult a háborúba?” „Ki tudná megszámlálni a szüzek csapatait?...” Valami más, nem kevésbé csodálatos dolgot is láthattál volna, amin nagyon jól lehet tréfál­kozni: némely szegények az ökröket járomba fogták, lovak módjára megpakolták, és azokkal húzatták a vagyonkájukkal és gyermekeikkel megrakott szekeret; a gyerekek pedig minden út­jukba kerülő kastélyról és városról azt kérdezték, hogy ez-e Jeruzsálem, ahová igyekeznek... (II. c. 4.) Mivel a fejedelmeknek, kiknek sok költségre és nagy kíséretre volt szükségük, dolgaikat csak késlekedve és habozva intézték, a csekély vagyonnal rendelkező, de számra igen nagy tömeg egy bizonyos Péter nevű remetéhez csatlakozott és neki mind ez ideig (mivel e dolog még folyamatban van), mint mesterének engedelmeskedett. Úgy hallottuk, hogy - ha nem tévedek - Amiens városából származik és valahol Franciaország felső vidé­kén, szerzetesi ruhában remete életet élt. Innét felkerekedett - hogy miért, nem tudom -, és hitszónoklás ürügyével a városokat és falvakat járta; oly nagy tömeg rajzotta körül, oly sok ajándékkal halmozták el, életszentségének oly nagy hírét költötték, hogy talán még senkit nem tiszteltek meg hasonló módon. A sok adományból sok mindent bőkezűen szét­osztogatott, bukott nőket a saját pénzén kiházasított, és így ismét a becsület útjára segí­tett, viszályokban a békét és egyezséget csodálatra méltó tekintéllyel állította helyre. Bár­mit tett vagy mondott, mintegy isteni dolognak tekintették, annyira, hogy még az öszvé­réből kitépdesett szőrt is ereklyének tisztelték. Ezt nem mint tényt, hanem csak mint példát említjük a tömeg újdonságszeretetére. Inge fölött gyapjútunikát, mindkettő felett kukullát, efölött még egy csuklyás köpenyt is viselt, nadrágja nem volt, és mezítláb járt; kenyérrel, kevés hallal élt, bort majdnem sohasem ivott. Aacheni Alberich jeruzsálemi krónikájából Aacheni Alberich (születése és halála dátumát nem ismerjük) egykorú történetírója az el­ső keresztes hadjárat eseményeinek. Keleten nem járt, a kortársak szóbeli elbeszélései alapján írta meg História Hierosolymitanájít, amelyben leírja a kereszteseknek a lakosság el­leni kegyetlenkedéseit. RHC Hist, occid., T. IV, 275. o. (L. I. c. 27.) Nem tudom, hogy Isten ítéletéből-e vagy megtévelyedésből kegyetlen lélekkel támadtak,1 a különféle városokban szétszórt zsidóság ellen; kegyetlenül gyilkolták őket, kü­lönösen Lotharingiában, és azt állították, hogy e keresztény hit ellenségei elleni szolgála­tuknak és hadjáratuknak a kezdete. A zsidókat először Köln városában kezdték öldökölni a polgárok: meglepetésszerűen megrohanták kis gyülekezetüket, sokukat súlyosan megsebe­sítettek, másokat felkoncoltak, házaikat és a zsinagógákat feldúlták, a sok-sok pénzt egy­más közt felosztották. E kegyetlenségek láttára az éjszaka leple alatt mintegy kétszázan ha­jón Nassauba akartak menekülni. A zarándokok és keresztesek azonban észrevették őket és egyet sem hagytak életben közülük, hanem valamennyit lemészárolták és mindenüket zsák­mányul ejtették. (c. 28.) Ezek után, amint megígérték, nagy tömeggel késedelem nélkül Mainzba érkeztek. Ott Emicho gróf, ez az igen előkelő és azon a tájon nagyon hatalmas férfiú a németek nagy csapatával várta a zarándokok érkezését, akik különböző helyekről jövet, a királyi úton1 2 ar-1 Emicho gróf és a seregéhez csatlakozott csapatok. 2 A királyi út (via regia) - a Rajna és a Duna mentén Bizánc felé vezető út, amelyen egy minden történeti alapot nélkülöző legenda szerint Nagy Károly ment Keletre.

Next