Tverdota György: Határolt végtelenség. József Attila-versek elemzései (2005)

Huszonnégy sor a testi szenvedésről

kórokozó hatalomtól való megtisztítását célozza, ahogy Füsi József megfo­galmazta: a költő „ősi varázsszavakkal űzi betegségét”. Ez a magyarázat végső soron elfogadható, de az ártó hatalom, amely a felsorolt tüneteket előidézi, a versben szövegszerűen nem betegségként, hanem „erkölcs”­­ként van megnevezve: „erőlködik ám az erkölcs / zsigereim zsugorgatja”. A lírai én a mágikus formulákat ehhez az etikai instanciához intézi. Neki mondja, hogy „ne bolondozz a belemben / ne kopogj a kebelemben” stb. Azaz a Füsi József javasolta értelmezés csak akkor érvényes, ha egyenlőség­­jelet teszünk, vagy közvetlen okozati viszonyt feltételezünk az erkölcs és a (lelki eredetű) betegség között. Ilyen reláció felállítására József Attila életművében lehet példát találni, talán csak az a meglepő, hogy ezzel az amoralizmussal inkább a harmincas évek első felének verseiben és prózai írásaiban találkozhatunk, ilyen tiszta képlet formájában a kései korszakban nemigen bukkan föl másutt. A prob­lémával egyik tanulmányomban részletesen foglalkoztam, itt csak azokat a mozzanatokat idézem föl, amelyek hozzásegítenek az elemzendő töredék megértéséhez. Arra kell összpontosítanunk figyelmünket, milyen volt a vi­szony etika és pszichoanalízis között József Attila gondolkodásában, ho­gyan alakultak az összefüggések a psziché és a morál, a betegség és a bűn, az erkölcsi normák és a lélektani felismerések között? Az erkölcstani kérdésekben alighanem sokszor és sokféleképpen alakuló József Attila-i állásponttal kapcsolatban az az alapvető előfeltevésem, hogy a költőnek a kései korszaka előtt nagy hajlama és eltökéltsége volt arra, hogy világértelmezésében háttérbe szorítsa az erkölcsi értékorientációs ka­tegóriákat. Németh Andor kifejezésével élve: erkölcsi indifferentizmus jel­lemezte őt. Meglehetősen korai időszaktól vállalt, és újra meg újra fölerő­södő anarchizmusa, majd a forradalmi munkásmozgalom melletti erős el­köteleződése egyaránt ebbe az irányba hatott. Elegendő, ha a költőnek Totis Bélával a Korunk hasábjain 1932 májusában folytatott vitájára uta­lunk, amelyben Totis — József Attila interpretációjában — azt állítja, hogy „a természettudományokból s a természettudományos világnézetből hiány­zik az érzelmi, az etikus elem és ezért ellentétben állanak a marxizmussal”. József Attila szerint ellenben „A marxista... tudományosan, a proletárság felszabadításának tárgyi tudománya, a marxizmus szempontjából osztá­lyoz, tehát megítélésének etikai formája és tartalma elvész... Nem nevetsé­ges-e elgondolni, hogy olyképpen ítéljük meg a kapitalisták cselekedeteit, hogy azok akár a forradalmi, akár az ellenforradalmi mozgalom, akár vala­404

Next