Veszprémy László szerk.: Szent István és az államalapítás (Nemzet és emlékezet, 2002)

II. A tudomány műhelyében

tuszépítő tevékenysége. Az érsek István király iránti érdeklődésének kialakulását nem világi politikai szempontok motiválták, hanem a húszas évek közepétől a római Szentszék és a magyar püspöki kar, valamint a Habsburg kormányzat között akuttá váló egyházpolitikai ellentétek. A kihívást a hitterjesztésre létrehozott „Propaganda Fide” kongregáció megalakulása jelentette 1622-ben, élén a hajlíthatatlan titkárral, az évtizedeken át meghatározó szerepű Francesco Ingolival. A Propaganda Fide ki­emelt céljai közé tartozott a török uralom alá került balkáni katolikusok lelki gondo­zásának megszervezése, a felszámolódott hagyományos egyházi struktúrák új, haté­kony szervezettel való pótlása. Törekvései azonban súlyosan ütköztek a magyar püs­pöki kar érdekeivel, hiszen ezek a területek a történelmi Magyar Királyság részei voltak, s de jure sem Pázmány, sem elődei vagy utódai soha nem ismerték el elszaka­dásukat. Éppen ezért a régi, a Tripartitum és a szokásjog által szentesített módon, a magyar király továbbra is kinevezte ezen egyházmegyék püspökeit, akik a cím viselé­se mellett valamely más egyházi jövedelmeiből húztak javadalmat, és részt vehettek a főrendiház ülésein. A királyi kinevezések nyomán azonban a pápai megerősítés rendre késlekedett, eleinte csak az ügymenet nehézkessége (és a püspökök által fize­tendő nagy összegű beiktatási adó) miatt, később azonban már a missziós — tehát valóban a területre utazó és ott de facto egyházi joghatóságot gyakorló - püspökök, pápai adminisztrátorok kinevezését támogató Propaganda Fide tudatos törekvése nyomán is. Előfordult az is, hogy a Kúria jogászai (például a hírhedett Balásfi-eset kapcsán) még a királyi főkegyúri jog magyarországi gyakorlásának alapját is megkér­dőjelezték, nemhogy annak a hódoltsági területen történő érvényesítését.14 Pázmány 1625 januárjában két levélben is figyelmezteti Caraffa bécsi nunciust a királyi püspökkinevező jog érvényére - üzenetét nyilván a Propaganda Fidének szán­ta15 - 1627. augusztus 5-én pedig magának II. Ferdinándnak ír levelet a kérdésről. Ebben már felveti, hogy a királyi kegyúri jog megerősítésre szorul, mert az azt meg­erősítő pápai bullák elvesztek, így a szokásjog mellett csak elszórt másodlagos forrá­sokkal lehet igazolni (mellékeli is a sebtében összeállított hivatkozásjegyzéket, Wer­bőczy, Hartvik püspök és Bonfini műveit, valamint II. Lajos királynak az Aranybul­lát megerősítő oklevelét említve). A problémát ezek után az jelenti, hogy vajon a királynak mint főkegyúrnak joga van-e a püspökök kinevezésére és az egyházi java­dalmak adományozására is, vagy csak a választott püspökök Rómának történő be­mutatására? Pázmány 1635. április 10-ről keltezett (s ugyancsak az uralkodónak cím­zett) terjedelmes memorandumában foglalkozik a kérdéssel. Álláspontja szerint a kegyurak a püspökségek alapításával általában csak a bemutatás jogát szerzik meg, ám szerinte Magyarország kivételt képez, itt ugyanis az egyházi javadalmak juttatása is uralkodói jog: „a pápát pedig, a kinevezett püspökök megerősítésén túl, ebben az országban semmiféle jog nem illeti meg az egyházi javadalmak tekintetében”. A véle­ményét alátámasztó legerősebb érv a következő: „Szent István, aki elsőként fundált püspökségeket, apátságokat és prépostságokat, nem csu­pán a Szentszék útmutatására, hanem saját szándékát követve vezette a kereszténységre a magyarokat. A püspökségek megalapításakor pedig, a pápa beleegyezésével ugyan, de maga nevezte ki a püspököket, méghozzá olyan alkalmas személyeket, akik az ő tetszését elnyer­­ték. Ezt részben a Szent István magyar király ünnepén énekelt szövegek, részben a szent királynak a püspökségek alapításáról kibocsátott oklevelei bizonyítják. ”16 Pázmány ez alkalommal is felveti a problémát (ti. hogy a megfelelő, a magyar kirá­lyok jogait bizonyító pápai bullák elvesztek Buda török kézre kerülésekor a királyi levéltárral), mégis hitelt ad a jogszokásnak és a bullák valamikori meglétére követ­keztetni engedő országgyűlési iratoknak, hamarosan pedig újabb memorandumban (1635. június 16.) figyelmezteti a királyt: „...bármelyik címzetes püspökségre a ma­gyar koronát régtől fogva megillető adományozási és kinevezési jogot az Apostoli A Szilveszter-bulla nyomában 145

Next