Zalán Vince (szerk.): Filmkultúra 1965-1973, Válogatás (1991)

Mérleg - Szörényi László: Játékos Petőfi-passió (Petőfi 73)

Szörényi László JÁTÉKOS PETŐFI-PASSIÓ Petőfi ’73 Kardos Ferenc filmjének műfaja: történelmi-ri­tuális happening. Thvaly nyáron összegyűlt hat­száz középiskolás fiatal a pápai kollégiumban, hogy közös játékban idézze fel Petőfi életét és a forradalom és szabadságharc eseményeit. A film tárgya már első pillanatra sem Petőfi és a magyar történelem e két nevezetes esztendeje: a film a diákok vállalkozásáról szól. Módszere azonban a legkevésbé sem dokumentarista, hiszen az egész vállalkozás kezdeményezője és központi irányítója maga a film. Ezek szerint mégis Pető­firől szólna? A diákokból lett főszereplők és a háttérben mozgó, mindenbe belefolyó tömeg csak a rendezői gondolat instrumentumai len­nének, színek a történelmi témáról festett tab­lón? Hogy pontos választ adhassunk, kissé bő­vebben kell megindokolnunk, mit is értünk azon, hogy a film happening. Véleményünk sze­rint csak akkor kapunk biztos mércét a film erősségeinek és gyengéinek értékeléséhez. Lukács György egy ízben mélyrehatóan ele­mezte happening és történelem viszonyát: „Ve­gyünk oly általános művelődési kategóriát, mint a »happening«. Csak jelene van, múltja egyálta­lán nincsen. Elismerem, hogy a mi korunkban elég nehéz kapcsolatot teremteni a múlttal, és távolról sem akarom elítélni a világ tanulóifjú­ságát azért, mert pillanatnyilag nem mutat irán­ta érdeklődést. A vezető, ünnepelt történelem ma éppen azáltal ismerhető fel, hogy egyáltalán nem történelem.” „Csak jelene van, múltja egyáltalán nincsen”: e kijelentés kettős értelem­ben is igaz. Igaz művelődéstörténetileg, mert utal a happeningnek mint műfajnak újdonságá­ra, de igaz abban a vonatkozásban is, hogy a happening az ezerarcú jelent kovácsolja „ese­ménnyé”, tömöríti érzékletes formába, nem vé­ve tudomást múltról és jövőről. Hogyan lehet mégis történelmi happeninget létrehozni? Csak úgy, ha a happeninget irányító, szervező csoport - ez esetben a film alkotógárdája - rítussá ala­kítja a felhasznált konkrét történelmi nyers­anyagot. így is történt. Happening valósítja meg előt­tünk Petőfi passióját. A történelmi tétel, amely­nek a rítus - nem bizonyítása, hanem - megjele­nítése: a Forradalom bizonyos esetekben mártí­­riumot követelhet, azaz teljes önfeláldozást ­­tanúbizonyságot, vérrel megpecsételve. Ennek a tételnek van alárendelve a válogatás, amellyel az alkotók egyrészt Petőfi életrajzához és szövege­ihez vagy a szabadságharc eseményeihez nyúl­tak, illetve amellyel későbbi szövegeket (Adyt, József Attilát) felhasználtak, másrészt amellyel a szereplő diákok tudatát kezelték. Példa a szö­vegválogatásra: az eseménysort a Nemzeti dal indítja, a közösséggel együtt, a közösség nevé­ben a halált is vállaló, maradéktalan elszánás verse; a költeményt Petőfi szavalja, és az esküt tömeg zúgja utána - és az Európa csendes, újra csendes... első szakasza zárja, a filmen nem lát­ható Illésék éneklik aláfestésül a halálos fehé­123

Next