Zsugán István: Szubjektív magyar filmtörténet 1964-1994 (1994)

1973

kockázat nem nagyobb és nem kisebb. A szörnyű csak az benne, hogy megismételhetetlenek a for­gatási napjaink...- Eddigifilmjei kapcsán gyakran emlegették a kriti­kusok, hogy konzekvensen törekszik valamiféle sajátos „Budapest-folklór”, a nagyváros képi lírájának megte­remtésére. ..- Nem munkál bennem semmi efféle törek­vés. Legfeljebb arról lehet szó, hogy mindig itt laktam, ezt ismerem...- Mégis: minden filmjében visszatérnek - sajátos lírával átitatódva - bizonyosfurcsa, csúnya ferencvárosi bérházak, kopott utcák...- De hát számomra nem furcsák és nem csú­nyák ezek a házak. Ezekben éltem, ezeket isme­rem. Számomra furcsa egy vadászkastély, mert még csak filmben láttam. De nem furcsa és nem csúnya egy ilyen régi pesti ház, mert akkor min­den csúnya lenne itt körülöttem. Nekem tetszik. Nem azt szeretném, hogy mindig ilyen legyen; nem a megelégedettség tetszése ez. De kapcso­lódom hozzá. S ezzel nem vagyok egyedül. Leg­alább kétmillióan vagyunk. S mint tudjuk, sem­mi sincs a világban, ami esztétikumon kívüli. Minden, ami emberi, az ember egész világa al­kalmas rá, hogy az esztétikum tárgya legyen. Egy ilyen vedlett, gangos bérház is... Különben az egész „nagyvárosfolklór”-problematikát erőlte­tett kérdésnek érzem filmjeimmel kapcsolatban. Egyáltalán nem foglalkozom vele, nem törek­szem ilyesmire. Egyszerűen nem jut eszembe máshol filmet csinálni. (Illetőleg néha eszembe jut: milyen kellemes lenne egy balatoni luxusho­telben forgatni júliusban. De valószínűleg nem tudnék.) Szóval semmiféle elméletem nincs ar­ról, hogy miért ott játszódnak a filmjeim, ahol játszódnak. És általában nevetségesnek tartom az ilyen „topografikus” esztétizálást.- Mindez nyilvánvaló, mégis: megpróbálná szavak­ban is megfogalmazni, amit néhány filmjének legjobb képsoraiban már megtett, hogy miért szép egy ilyen franzstadti bérház?- Szavakban gyönyörűen megfogalmazták már előttem sokan, József Attilától Mándy Ivá­nig. Épp az a baj, hogy ha erről próbálok dadogni, rögtön érzem, hogy pózzá válik valami, ami ter­mészetes. Amikor azt mondtam, hogy a Mester utca vagy a Tűzoltó utca szép - ez valószínűleg póznak hat. Mert egy arra járó idegennek első ránézésre nem túl esztétikus. Akkor lesz szép és annak lesz az, aki beleérez valamit. Akinek élmé­nyei, tapasztalatai, érzelmei kötődnek hozzá. Akinek máshova kötődnek ugyanezek az élmé­nyei, annak nyilván egy falu, egy tanya a szép.- Véletlen, hogy elsó'sorban az ön filmjei kapcsán emlegetik a kritikák ezt a törekvést?- Valószínűleg azért, mert személyesen job­ban kötődöm bizonyos tárgyakhoz, helyszínek­hez, formákhoz. Mások inkább helyzetekben gondolkoznak, megint mások szociológiailag meghatározott problémákkal foglalkoznak. Pusztán egyéni alkat dolga az egész, semmit nem jelent, s arra jó, hogy akiknek nincs jobb dolguk, skatulyákat gyártsanak. Ha a Szegénylegények „ta­nyasi film” lenne, nem szólna semmiről. Az én filmem szempontjából is teljesen érdektelen, hogy a Tűzoltó utcában játszódik-e, vagy más­hol. Ha végül is csak ott fog játszódni, érdektelen. Ha lesz annyi ereje, hogy a három sarokkal odébb lévő Mester utcára is vonatkozzék, akkor érdemes volt megcsinálni... Egy dokumentum­film sem ér semmit, ha csupán azt az egyetlen konkrét dolgot dokumentálja, amiről szól.- Nehezebb kérdés következik. Az a filmes nemze­dék, amely elsőként és nagyonfiatalon már nemzetközi sikereket aratott, egyebek között abban különbözött az előző hazai filmes generációktól, hogy rendkívül széles körű és naprakész filmműveltséggel és tájékozottsággal, a nemzetközi mezőny, a legfrissebb fúrni eredmények ismeretében lépett pályára...- ...és minden, újdonságnak kikiáltott csoda­szerről pontosan tudtuk, hogy nem új találmány. Tudtuk, hogy a kézikamerát már Jean Vigo is használta a Nizzában; tudtuk, hogy a színészek és a felvevőgép szabadabb, játékosabb kezelése a Magatartásból elégtelen vívmánya volt, s nem a Négyszáz csapás újítása; tudtuk, hogy a rejtett kamerát és a cinéma véritét eredetileg kinoprav­­dának hívták, és Dziga Vertov találta ki; és tud­tuk, hogy Antonioni a Ködös utaknál, Fellini Mé­hesnél kezdődik...- Következhet tehát a kérdés második fele: már 1964-ben, első filmjével, az Álmodozások kor óval bekerült abba a nemzetközi mezőnybe, amelyet „a modern európai filmművészet új törekvései’’ címszó alatt szokott emlegetni a filmkritikái szakzsargon. Je­lent-e terhet, felelősséget - avagy könnyebbséget - ez a pozíció? 259

Next