Gazsó Tibor et al. (szerk.): Ígéretek sodrásában. A Medgyessy-kormány első éve (Budapest, 2003)

Társadalom-jog-politika - Környezetvédelem: Átszervezés alatt

A tárca vezetői által kijelölt menetrend szerint 2003 júliusára fel kel­lett volna állnia a környezet- és természetvédelem, valamint a vízügy feladatait koordináló középirányító szervezetnek, ennek azonban még a pontos tervei sem látszanak körvonalazódni. Hasonlóképpen 2003 júniusára tervezték a költségvetési szervként működő Környe­zetgazdálkodási Intézet (KGI) és a részvénytársaság formájában mű­ködő Vízgazdálkodási Tudományos Kutató Rt. (Vituki), azaz a két szakterület háttérintézményeinek összevonását. Mivel ezen utóbbi intézmények szakmailag korántsem szükségszerű, ugyanakkor annál több kockázatot magában rejtő összevonásának módszertanát az elő­zetes, nehezen értelmezhető elképzelésekhez képest a szakemberek jelentősen racionalizálták, elképzelhető, hogy utóbbi szervezet 2003- ban megkezdi működését. Az úgynevezett „középirányító szerv" létrehozásával kapcsolatban - hasonlóan a hatósági szervezetek ös­­­szevonása miatt felmerülő kérdésekhez - alapvető szakmai aggályok vetődnek fel. A vízkárelhárítás országos összehangolására szükség van, ez gazdálkodással összefüggő, operatív jellegéből fakadóan nem minisztériumi feladat. E tevékenységi kört jelenleg az Országos Víz­ügyi Főigazgatóság látja el, amely megfelelő keretet szolgáltat a víz­kár-elhárítási és fejlesztési feladatok koordinációjához. A környezet­védelem területén ugyanakkor az első fokú hatósági feladatok a hazai szabályozás és a hatóság autonómiája alapján nemcsak nem igényel­nek, de nem is tesznek lehetővé „középszintű irányítást". A másod­fokú hatósági feladatokat az Európai Unió intézményi hálózatába illeszkedő, annak munkájában évek óta részt vállaló Környezet- és Természetvédelmi Főfelügyelőség megfelelően látja el. E rendszer módosítása felesleges és célszerűtlen az unióhoz kapcsolódó intéz­ményfejlesztési feladatok tükrében. A környezetvédelem terén tehát e szervezet nem tölthető meg hasznos tartalommal. Hasonló a hely­zet a természetvédelem területén is, hiszen a hatósági feladatok „irá­nyítása" jogszabályi akadályokba ütközik, a szakkezelési feladatokat pedig az egyes, eltérő adottságú, más és más értékeket őrző, külön­böző tevékenységi hangsúlyokkal rendelkező nemzeti parkoknak sa­játosságaiknak megfelelően kell megoldaniuk. Tevékenységük, eszköz­­állományuk nem „univerzális", hanem szigorúan az adott területhez kötődik. Szakmai támogatásuk részben stratégiai jellegű minisztériu­mi, részben pedig háttérintézményi jelleget feltételező tudományos 363

Next