Menczer Gusztáv: A Gulág rabtelepei. A bolsevizmus népirtásának színtere (Budapest, 2016)

Túlélő életem

és aztán mindegyik tanítási nap a kapuban várta az első osztályosokat. О mindenről tudott, olyan volt, mintha az apánk lett volna. Az elemi iskola kiváló tanító nénik, Marosiné, Balla Margit, Ge­­revichné és a negyedikben Kelemen tanító bácsi bűvészek és mesteri művészek voltak. Szinte senki sem vette észre, hogy ír, olvas, számol, bő­vül szókincse, és az olvasott szöveget megérti. A négy elemi után tudtam helyesen írni, alapvető különbségeket tenni a növény- és állatvilágon be­lüli csoportosításról, szabatosan beszélni, és fel­fogtam, mi vesz körül. Azt is tudtam, hogy mire vagyunk a világban, és hogy az Isten teremtmé­nye vagyok. Hogy Magyarország a hazám, és va­lami borzalmasat jelent Trianon. (Bár teljes jelen­tőségét nem hiszem, hogy akkor már értettem.) Harmadik osztálytól felvettek a 4. Budai Ifjúsági Kongregáció (BIK) cserkészcsapatba farkaskö­lyöknek. Voltak szép és egészséges kirándulások, hallgattuk félhomálynál, „mű tábortűz mellett” Maugli szép történetét. Büszke voltam a cser­készcsapatra, nagyon szerettem cserkész lenni! (Vagy 20-25 évvel ezelőtt találkoztam az egyik volt osztálytársammal. Az elemi iskoláról beszél­gettünk, s amikor megkérdeztem, emlékszik-e, hogy mikor tanulta meg a helyesírást, ő sem tu­dott rá válaszolni!­ Természetesen átestem a szokásos fertőző gyermekbetegségeken, hiszen akkor még a himlő elleni oltáson kívül nem volt más védőoltás. A gimnáziumi évek Az elemi után gimnáziumba kerültem. Életem legérdekesebb éveit kezdtem élni. Az alapmű­veltségem főbb, máig is érvényes és meghatározó ismereteit ekkor szereztem meg. Bár az otthoni, jó néhány száz kötetnyi szülői könyvtárt folyó­méterre olvastam. Ez Jókai mintegy 50 kötetes sorozata, a Magyar Remekírók kiváló, közel száz kötete. A középkortól József Attiláig a magyar poézist, Csathó Kálmán, Herczeg Ferenc, Móra Ferenc, Zilahy Lajos, Tóth Tihamér és még sok­sok író művével ismerkedtem meg. Természete­sen May Károllyal, Verne Gyulával, James F. Coo­perrel meg más ifjúsági remekíróval is. Ezeket környezetem, a kötelező olvasmányok, barátaim és bimbózó szerelmeim ízlése is bővítette. Köz­ben cserkésszé avattak, és a nyári nagy, a pün­kösdi kis tábor életem szerves részévé vált. Nem felejtettem el a napi jótettet, de néha bizony a leckével nem készültem el. Hatodikban végre sportágat választottam, mert addig mindent csináltam, de nem verseny­szerűen. Ehhez meg akaraterő kellett, hiszen a heti négy-öt edzés és májustól októberig a hét végi versenyzés nélkül nem lehetett eredményt elérni. De lett látszata, már ifjúsági koromban I. osztályú eredményt értem el. Ezen időszak vége felé a barátok már nem csupán együtt „lógtak”, hanem a sportegyesüle­tek ötórai táncos teáira is járni illett. (Mi az, hogy illett, kellett, mert jól éreztük magunkat!) Baráti köröm Zágon István két fiával bővült, akik kiváló dzsesszzenészek voltak. A Bimbó úton laktak, a házban felettük az Eisemann család. Sokat jár­tam Zágonékhoz. Ott hallgattam később olyan ragyogó elmék csevegését, mint Zágon Pista bá­csi, Germanus Gyula, Zilahy Lajos, Márai Sándor, Hunyady Sándor, Török Sándor, Németh László, Heltai Jenő. Felejthetetlen egyetem volt! A filozofikus, társadalmi, néprajzi témákról folyó eszmecsere előkészítője Szemere Samu bá­csi volt. Ő ugyanazon az emeleten lakott, ahol mi, és tiszteletem iránta atyai tanítómesteremmé tette. Ragyogó elme volt. Egyébként filozófus és a Budai Zsidó Hitközség elnöke, óriási tudással és tekintélyt parancsoló külsővel, így, mindez együttesen nevelt, formált, alakított. Maga a gimnázium már vegyes emlékeket ha­gyott. Voltak kitűnő tanáraim, és olyan is, aki meg­­utáltatta a tantárgyát. A nyolc osztályt három is­kolában végeztem. A rossz matektanár után kiváló jött a másik iskolában stb. így a végére kiegyenlí­tődött. Végül a nevelőnőtől tanult német nyelvet tökéletesítettem, a latin nagy része memoriter, grammatikus szabályokkal együtt még ma is „kéz­nél” van. Ehhez jött a csodálatos olasz nyelv is. A matematikában és a korabeli fizikában jól eliga­zodtam. A földrajz, biológia, kémia kedvencem lett, de a történelmi ismereteim alapjai is szilárdak. : 15

Next