Adamik Tamás: Sanctissima Religio. Vallás- és irodalomtudományi tanulmányok (Budapest, 2012)

IV. Vallás a magyar irodalomban

A szabadság értelmezése az ókortól Rudolf Steinerig 469 Ahhoz, hogy igazán szabadok legyünk, lemondás szükséges és bölcsesség, amely az erkölcsi értékek bizonyos tudására irányul,31 ha ezt nem vesszük ész­re, szolgák maradunk, mondja Horatiusnak saját rabszolgája, amikor a Satur­­naliák idején megkapja a szólás szabadságát: „S tedd csak az elmondottakhoz, mert van súlya: hívják bárha vicarius elnevezéssel, mint ti, ki szolgát szolgál, vagy társszolgának, neked én mi vagyok? Nem mások drótja cibál nyomorultul, mint a fabábut? Hogy ki szabad hát így? Csak a bölcs, ki magának ura, s kit nem rémít a szegénység és a halál, sem a börtön, fékezi ösztöneit, bátran megvetve a rangot, önkikében teljes egész, s gömbbé kerekül ki, síma színéről minden külső tárgy lecsuszamlik, és kire rátörvén megbénul a Sors.” (Szat. 2, 7, 78—88) (Fordította Horváth István Károly) Természetesen Horatius nem ért egyet a sztoikusok rideg és embertelen sza­badságértelmezésével, de nem fogadja el vakon az epikureista elveket sem.32 Az idősödő Horatius azt tervezi, hogy felhagy a versírással, s azt keresi, kutat­ja, mi a jó és mi a szép. Horatius tehát észreveszi a szabadság dialektikus ter­mészetét, azaz a „szabadság és kötöttség paradox koegzisztenciáját.”33 Nem kötelezi el magát egyetlen filozófiai iskola mellett sem, mert azt akarja, hogy ő legyen úr a dolgokon, ne pedig a dolgok őrajta: „Felhagyok én hát verssel s minden játszadozással. Azt keresem, mi igaz, s mi a jó, s elmélyedek ebben, gyűjtöm s elraktározom azt, mit elővehetek majd. Ám ne keresd, ki vezet, s mely Lár oltalmaz eközben: egy mester tana sem köt s egyre sem esküszöm én fel. Merre a szél hajt, vendégként megyek átutazóban. Most sürgők s a közélet hullámába vetődöm, mint a valódi erény csatlósa, s hűszivü őre, majd az Aristippus-követőkhöz visszalopódzom, s én leszek úr csak a dolgokon, és nem rajtam a dolgok.” (Lev. 1,1, 10-19) (Fordította Horváth István Károly) 31 Vő. T. Viljamaa: Knowledge and moral values in the Satires of Horace. Annales Universitatis Turkuensis, В 187 (1989) 99-112. 3! Vö. P. Grimal: Recherche sur l’épicurisme d'Horace. Revues des Etudes Latines 71 (1993) 154-160. “ W. R. Johnson: Horace and the Dialectic of Freedom. Readings in Epistles I. Ithaca, London, Cornell UP 1993, 115-120; vő. T. Viljamaa: Gnomon 68 (1996) 719-720.

Next