Adamik Tamás: Sanctissima Religio. Vallás- és irodalomtudományi tanulmányok (Budapest, 2012)

IV. Vallás a magyar irodalomban

468 IV. Vallás a magyar irodalomban A cinikusokkal ellentétes nézeteket vallott a kürénéi iskola megalapítója, Arisztipposz (kb. Kr. e. 435-366), de ez a filozófiai irányzat is később hatott igazán. Szerinte két állapot van: az öröm és a fájdalom; az öröm sima, a fáj­dalom durva mozgás, és az egyik öröm nem kellemesebb, mint a másik. Az öröm kellemes minden élőlénynek, a fájdalom taszítja az élőlényeket. Kü­lönbség van a cél és a boldogság között. A cél a sajátos öröm, a boldogság pe­dig e sajátos örömök összessége, amelybe beletartoznak a múlt és jövő örö­mei is. A különös öröm önmagában is kívánatos, a boldogság viszont nem önmagában kívánatos, hanem a különös örömökért. A kín megszűnése sze­rinte nem öröm, mint az epikureusok szerint, és az öröm hiányát fájdalom­nak tekinti. Az öröm (a hédoné) a legmagasabb életelv, a legfőbb jó: a vágyak kielégítése által keletkezik, ezért ezt az irányzatot hedonizmusnak nevezik (Diog. Laert. 2, 87-90). Az erény pedig az élvezési képesség. Elvezni min­denki tud, de csak a művelt, a tudós, a belátó tud igazán élvezni, s ha ezt megvalósítja, ez a szabadság. Az ókori filozófiai iskolák változatos és egymástól ugyancsak eltérő tanai­ból ugyanazt a következtetést vonhatjuk le, mint A magyar nyelv értelmező szó­tárának meghatározásaiból és József Attila megállapítássaiból: alapvető fontos­ságú a szabadság a jó élet, a szép élet szempontjából, de csak bizonyos korlátok között valósítható meg. Ugyanez vonatkozik az akaratszabadságra is. Khrüszipposz (kb. Kr. e. 281—208) az emberi akarat szabadságát a természetes okok viszonylatában a híres kutyahasonlattal szemléltette: Az okos kutya elé­gedetten és vidáman poroszkál azon kocsi után, amelyhez hozzá van láncol­va, az ostoba kutya viszont szűkölve vonszoltatja magát. Az okos kutya azt te­szi, amiről értelmileg belátta, hogy jó és szükséges.29 4. A korábbi filozófusok tanításait a szabadságról nemcsak Cicero fontolgatta, hanem ifjabb kortársa a költő Horatius is. Szerinte a jó élet, a szép élet felté­tele a kölcsönös elnézés, megbocsátás, a tolerancia: „Mert nincsen, ki hibák nélkül született. Az a legjobb, kit kicsi bűn terhel. Ha a drága barát, ahogy illő, mérve erényeimet s gyengéimet összevetette: vonzódjék tetemesb jóságomhoz, — ha ugyan több —, hogy szívleljem: eképp azonos mérlegre teszem majd. Az, ki kelésével botránkoztatni barátját nem kívánja, viszont a szemölcsét nézze el annak; elnézést aki vár, méltányos, hogy viszonozza.” (Szat. 1, 3, 68-75)30 (Fordította Kárpáty Csilla) ” Stoicorum Veterorum Fragmenta 975. ” Horatiust a következő kiadás alapján idézem: Quintus Horatius Flaccus, összes versei. Budapest 1961.

Next