Bándi Gyula: Környezetjog (Budapest, 2014)

XX. A környezetjog egyes szabályozási területei

442 XX. A KÖRNYEZETJOG EGYES SZABÁLYOZÁSI TERÜLETEI Egyes esetekben lehetséges kártalanítást kérni, de általában az ingatlan tulajdonosa maga viseli a kárt. Az EU-szabályozás élőhelyek védelmére vonatkozó követelményei rendszerébe is, illetve a gazdasági szabályozók körébe is illeszkedik az érzékeny természeti terü­letek kijelölésének előírása. Érzékeny természeti terület az ország mezőgazdasági hasznosítású térségeiben jelölhető ki. A létrehozott érzékeny természeti terület föld­részletein folytatott természetkímélő gazdálkodáshoz a Nemzeti Agrár-környezetvé­delmi Program végrehajtása érdekében az agrárgazdasági célok költségvetési támoga­tásáról szóló külön jogszabály szerint támogatás vehető igénybe. Jogsértő magatartás esetén a legáltalánosabb felelősségi jogkövetkezmény a termé­szetvédelmi bírság. A természetvédelmi bírságot a felügyelőség, helyi jelentőségű védett természeti terület esetében pedig a jegyző szabja ki. 5. VÍZGAZDÁLKODÁS, VÍZVÉDELEM A vízgazdálkodás terén az EU-szabályok az utóbbi években egyre inkább tartalmaz­nak alapvető iránymutatásokat, amelyek főleg a tervezés, a vízgazdálkodás megfelelő általános kérdései területén mozognak, de ez a kérdéskör jobbára hazai sajátosságokat hordoz. A vízminőség-védelem azonban már teljes egészében uniós jogi alapokon áll. A vízvédelem tárgykörét hazánkban a környezetvédelmi törvény és a vízgazdálko­dásról szóló törvény404 hasonlóan fogalmazza meg. A környezetvédelmi törvény sze­rint a víz védelme kiterjed a felszíni és felszín alatti vizekre, azok készleteire, minősé­gére és mennyiségére, a felszíni vizek medrére és partjára, a víztartó képződményekre és azok fedőrétegeire, valamint a vízzel kapcsolatosan - jogszabályban vagy hatósági határozatban - kijelölt megkülönböztetett védelem alatt álló (védett) területekre. A vízügyi törvény persze szélesebben fogalmaz, ide sorolja a felszín alatti és a felszíni vizeket, a létesítményeket, a tevékenységeket - mindkét esetben amelyek a vizek le­­folyási és áramlási viszonyait, mennyiségét, minőségét, medrét, partját vagy a felszín alatti vizek víztartó képződményeit befolyásolják vagy megváltoztathatják a vizek hasznosítását, a mérések, adatok gyűjtése kérdéseit, illetve a vízkárok elleni védelemre és védekezésre. A a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény értelmében az állam kizáró­lagos tulajdonába tartoznak elsősorban • a felszín alatti vizek, a felszín alatti vizek természetes víztartó képződményei, a folyó­víz és természetes tavak elhagyott medre és a folyóvízben, természetes tavakban újonnan keletkezett sziget, valamint a törvény 1. mellékletében meghatározott folyó­vizek, holtágak, mellékágak, természetes tavak és ezek medre (pl. a Balaton (a Kis- Balaton Vízvédelmi Rendszerrel együtt), a Velencei-tó, a Fertő-tó és a Hévízi-tó); • az ugyancsak az 1. mellékletben meghatározott csatornák, tározók, árvízvédelmi fővédvonalak és egyéb vízi létesítmények, valamint az állami tulajdonban álló vízi közművek. 404 1995. évi LVII.tv.

Next