Katholikus tanítónők és tanárnők lapja. 1934. márc.-ápr. (Budapest, 1934)

A KATHOLIKUS EGYHÁZ VILÁGHELYZETE. Három szempontból kell megvilágítani az Egyházat, hogy világhelyzetét megismerjük. A vallás szempontjá­ból, mert ez az Egyházban a lényeg, a fenéksúly, az élet kezdete és princípiuma. Az életvezetés vagy életművé­szet szempontjából, mert ezzel adja, fenntartja és ihleti tagjaiban az életet. Végül a produktivitás szempontjá­ból, mert a termékenység és fejlődés az élet kétségtelen jele, de egyúttal az élet nélkülözhetetlen biztosítéka. Az első a vallás szempontja, mert az Egyház val­lási társaság. A vallásra nézve bizonyos, hogy az emberi­ség a vallás lényegére nézve sohasem tévedett. Minden nép, minden faj az istenségnek minél erősebb behatásait kereste a vallásban az emberi életre ; általa kívánta meg­teremteni az ember viszonyát Istenhez és a vallást tar­totta annak, ami őt, az embert egyesítheti Istennel. De annál nagyobbakat tévedett az ember a vallás, az Istenhez való viszony s a vele való egyesülés alakjai­ban. Ezek a tévedések torzították el az embereket tűz­­imádókká, napimádókká, bálványimádókká és ezt a torzulást nem tudta letenni még az olyan világot átfogó műveltség sem, mint volt a római-hellén gondolat és érettség. Emberiesítette isteneit és istenítette embereit és ezért mind a kettőt elvesztette. Nem volt igaz Istene, mert minden kópéságra hajló isteneit lerántotta a maga nyomorúságába ; de nem voltak igazi emberei sem, mert bűnt, szenvedélyt, erényt, minden emberit isteneire ruházott. Egyedül a kereszténység találta meg a vallásnak, az istenséggel való egyesülésnek igazi alakját. Itt nem­csak szavát hallatja az Isten és fenyegetéseit, nemcsak kegyelme által él együtt az emberiséggel, nemcsak jel­képekben mutatkozik, hanem — emberré lett. «Meg­3

Next