Lengyel Antal (szerk.): Házasság előtt (Budapest, 1972)

I. rész: Dogmatikai alapok

JÉZUS Élt-e Jézus? Bár komoly történetíró nem vonja kétségbe Jézus történeti létét, röviden kitérünk erre a kérdésre is.­­ Egy történeti alakról akkor hisszük el, hogy élt, akkor tudunk egyáltalán róla, ha a történet­írók megemlítik. A Jézus korában vagy röviddel utána élő törté­netírók pedig írnak Jézusról. Nemcsak a keresztények (az evan­gélisták), hanem a latin és zsidó írók is, pl. Tacitus, Plinius, Sue­tonius vagy Josephus Flavius.­­ Ha pedig valaki ezután is hitetlen­kednék, akkor nyugodtan azt mondhatjuk, hogy Augusztusz csá­szár, Néró, Szent István király vagy Mátyás király létezését sem fogadhatja el, mert róluk is csak a történetíróktól tudunk. Jézus istensége valóság? Sokkal vitatottabb Jézus csodáinak, istenségének kérdése. Vajon természettudományosan gondolkozó ember elfogadhatja-e a csodá­kat? A problémát távolabbról kell megközelítenünk. 1. Az ember első kérdése mind az: vajon elképzelhető, vajon ésszerű-e egyáltalán az, hogy az Isten emberré legyen? Szembenéztünk már a Végtelent kereső emberrel és a Végtelen Valakivel, aki beleplántálta az emberbe e keresést. Az emberiség egy történelmen át kereste az Abszolútummal való találkozást.­­ A legkülönbözőbb vallások voltak hordozói a keresésnek. De a vallások többnyire csak mintegy vak sötétben tapogatóztak s ez­által sok jó meglátásuk mellett olyan ostoba, babonás gondolatok­hoz is jutottak, amelyek által csak félrevezették tagjaikat. Az ember általános istenkereséséről József Attila így ír: Keresek Valakit, s nem tudom, ki az? A percek robognak, tűnik a Tavasz s nem tudom, ki az. Csüggedő szívvel loholok egyre, keresek valakit a Végtelenbe, loholok egyre. 87

Next