Mezei Károly - Pulay Gyula: Versenyképes-e a Jó Pásztor? Vezetői eszmények a Bibliában és napjainkban (Budapest, 2008)

Dr. Ódor László: A fegyelmező szeretet

192 A FEGYELMEZŐ SZERETET juk a teljes emberi személyiséget lealázni, mint régen a katonaságnál, hanem igyekszünk tárgyszerűen tudatosí­tani az elkövetőben, hogy valamit rosszul csinált, és a büntetéssel éppen az a célunk, hogy megvédj ük őt attól, hogy máskor ilyen helyzetbe kerüljön. Nálunk április 11-én van a Költészet éjszakája, ahol a gyerekek novellákat, verseket olvasnak föl, néha írókat is meghívnak. Legutóbb elvittem a feleségemet is, aki el­csodálkozott, hogy milyen jó műveket, és milyen szépen olvasnak a gyerekek éjszakába nyúlóan is. Elámult azon is, hogy mindegyik ifjú szerzőt név szerint ismerem. Azt feleltem neki, hogy ezek a többnyire szabálytalan, ra­koncátlan szellemű diákok valamilyen súlyosabb vétsé­gért csaknem mind jártak már az igazgatói irodában... A rutineljárás szerint egyes esetekben igazgatói intőt kel­lett volna adnom nekik, vagy ki kellett volna rúgnom őket. Milyen jó, hogy nem tettem, és milyen jó, hogy most itt átszellemülten olvassák föl azokat a műveket, melyekkel - valószínűleg - magukban és maguk körül csinálnak rendet. Megjegyzem, legnagyobb magyarjaink is éltek át ifjú­ságukban nehéz helyzeteket. A 450 éves soproni evangé­likus líceum ma Berzsenyi Dániel nevét viseli, azét, akit egy év után kihajítottak a kollégiumból, mert folyton a sárba teperte az osztálytársait. Vagy Szegeden van a Jó­zsef Attila Tudományegyetem, ahonnan - mindenki tud­ja idézni -, annak idején elzavarták az ifjú József Attilát. Az lenne a jó, ha a mai Berzsenyi Dánielek és József Attilák ott maradnának, ahol tanulnak, mégha mozgé­konyságukkal, rakoncátlanságukkal néha bajt is okoz­nak... Persze belátom, hogy a különleges emberekkel sokkal több gond van, mint az átlagosokkal. A tanárok­nak éppen ezért - miközben rendet raknak, vagyis érték­szemléletet érvényesítenek - vigyázniuk kell, hogy a fe­gyelmezés ne vágja le a gyermekek szárnyait, és ne vág­

Next