Mondin, Battista: Pápák Enciklopédiája (Budapest, 2001)

Pápák

378 IV. SZIXTUSZ 3. A keresztes hadjárat — Ahogy mondottuk, IV. Sz. ugyanolyan odaadással és bátorsággal, mint IV. Miklós, II. Pius és II. Pál, vállalta magára egy új keresz­tes hadjárat előmozdítását a törökök ellen, akik Konstantinápoly bevétele (1453) után elfoglalták a Balkán-félszigetet és Nándorfehérvárnál (Belgrád) (1456) vere­séget szenvedtek ugyan, de tovább nyomultak észak felé, Magyarország és Len­gyelország határait veszélyeztetve. IV. Sz. koronázása után azonnal ünnepélyes felhívást intézett és öt bíborost küldött rendkívüli követként minden nagyobb nyugati országba, hogy hirdessék meg a keresztes hadjáratot. Velence és Nápoly segítségével sikerült felfegyvereznie egy erős hajóhadat, amelynek vezetését Oli­­viero Caraffa bíborosra bízta. De a Kis-Ázsia partjainál elért szerény győzelem után a flotta visszatért Itáliába és szabad teret engedett a törököknek, akik így megostromolhatták Rodosz szigetét, amit a johannita lovagok hősiesen védtek. A keresztények büszkesége ismét feléledt, amikor a törökök elfoglalták Otran­­tót. A pápa minden erejével újra az olasz államok és más uralkodók felé fordult, hogy segítséget szerezzen a közös védelemhez a küszöbönálló török veszéllyel szemben, de ez alkalommal sem sikerült egy nagyméretű keresztes hadjárat szer­vezése. A magyar király és a nápolyi—pápai hajóhad segítségével be kellett érni Otranto visszafoglalásával és a törökök kiűzésével az olasz földről. Immár nyil­vánvaló lett, hogy a respublica Christiana ideje lejárt: minden állam kizárólag csak a saját érdekeit nézte, amelyek nem egyeztek sem az Egyház, sem a keresztény­ség érdekeivel. 4. A humanizmus — IV. Sz.-szal a pápaság újra kitárta kapuit a humanizmus előtt, amiket elődje, II. Pál, drasztikusan bezárt és különösen a Vatikán kapuit nyitotta meg nemcsak II. Pál halálos ellenségei előtt, hanem sok olyan ember előtt is, aki nagyobb rokonszenvet táplált a pogány eszmék, mint a kereszténység iránt. Ebben az egész eljárásban mindenképpen sok naivitás is mutatkozott a pápa részéről, aki kétségtelenül művelt és arra hivatott volt, hogy értékelje a humaniz­mus pozitív oldalait, az Egyház szolgálatába állítva magát ezt az eszmét — ahogy II. Pius is tette —, de hiányzott belőle az a discretio spirituum, ami lehetővé teszi, hogy a búzát elválassza a konkolytól. így például rehabilitált olyan embereket, akiket nem kellett volna: a közismerten pogány Pomponio Letót és Platinát, akire nem kevesebbet mint a Vatikáni Könyvtár igazgatását bízta. Platina ekkor hozzákezdett a Storia dei papi (A pápák története) megírásához, ebben nagy tiszte­letben részesítette pártfogóját, Szixtuszt -—■ akinek művét ajánlotta —, míg ellen­felét, II. Pált, erősen becsmérelte. IV. Sz. humanizmus iránti fogékonyságának gyümölcsei a művészet terén mutatkoztak meg. О emeltette A Ponte Sistót (Szixtusz-hidat) és újjáépíttette a Szentlélek kórházat; sok utat helyre állíttatott Leon Battista Alberti segítségével.

Next