Perendy László: Porta Patet. A 60 éves Török József köszöntése (Budapest, 2007)

Beran Ferenc: Az Egyház és a társadalom

Az Egyház és társadalom 19 1. A társadalmi és a nemzetközi háborús konfliktusok békés rendezése A társadalmi konfliktusok békés rendezése A szociális enciklikák meghatározott történelmi helyzetben jöttek létre, így fel­adatuknak tekintették, hogy a kor problémáival foglalkozzanak. Az első encikli­­ka, amelyet 1891-ben XIII. Leó PÁPA írt Rerum novarum (Új dolgokról) címmel, a munkásság megalázott és kiszolgáltatott helyzetével foglalkozott. Mindnyájunk számára ismert, hogy a nagyüzemi gyáripar létrehozta a munkásságot. A munká­sok, ahogy József Attila írja, a „város peremén” szűk lakásokban éltek, állandóan fenyegette őket a munkanélküliség és a kilakoltatás réme. A munkásság, hogy helyzetét javítsa, szerveződni kezdett, és küzdelmet indított a tőkések ellen. Fel­vetődött azonban a kérdés: a harc melyik módja célravezető és felel meg az ember etikai normáinak. KARL MARX ezt a küzdelmet „osztályharcnak” nevezte, és azt vallotta, hogy ez a harc szükségszerűen a forradalomba torkollik.2 A Rerum novarum elítéli a forradalomra irányuló osztályharcot,3 a konfliktus békés rendezését sürgeti, amelynek az igazságosság és a szeretet szellemében kell megvalósulnia. A pápa az etikai érvelésekor az emberi természetre hivatkozik. Eszerint minden embernek természetéből fakadó joga, hogy munkájával tőkét szerezzen, gyárat hozzon létre, és ott munkásokat foglalkoztasson. A tőkéhez ju­tott, és másokat foglalkoztató embernek azonban tiszteletben kell tartania a munkások alapvető jogait. Elsősorban biztosítani kell számukra a munkájukért járó jogos bért, amelynek visszatartását a Biblia szavaival a legsúlyosabb bűnnek, „égbekiáltó bűnnek" tartja.4 A munkásnak is tisztelnie kell a tőkést, mivel munka­lehetőséget biztosít számára. Az emberi természetből fakadóan azonban joga van arra, hogy egyénileg és közösségileg fellépjen ellene, ha csorbulnak ezek az alap­vető jogai. A szakszervezetek jogos voltát a dokumentum az emberi természet tö­rekvésével magyarázta. A nemzetközi háborús konfliktusok békés rendezése A tapasztalat azt mutatja, hogy feszültségek nemcsak egy országon belül, hanem nemzetek között is könnyen kiéleződhetnek. Az Egyház Krisztustól kapott fel­adatának tekinti, hogy az evangélium hirdetésével, és az abból származó lelkűiét­­tel és magatartással oldja ezeket a feszültségeket. Erre a történelemben nagyon sok példa található. Ezek között az egyik legszebb a Pacem in terris enciklika ki­adása. A múlt század hatvanas éveinek az elején - a hidegháború idején - nem­zetközi politikai helyzet pattanásig feszült volt. Ezt a feszültséget elsősorban a 2 Vö. Karl Marx—Friedrich Engels, Kommunista kiáltvány, Szikra, Budapest, 1949. 68. old. 3 Vö. XIII Leó pápa, Rerum novarum, 15. 4 Vö. Uo. 16.

Next