Pukánszky Béla - Sárkány Péter (szerk.): Pedagógia és kereszténység. Teológiai, neveléstörténeti és nevelésfilozófiai metszetek (Budapest, 2023)

Neveléstörténeti közelítések

resztény tanítások szintézisére törekszik. Felfogása szerint az univer­zum bonyolult dinamikus kölcsönhatások rendszere, amely Isten teremtő munkálkodása következtében jött létre, ez azonban nem egyszeri teremtő aktus, hanem hosszú folyamat eredménye. Az isteni vezérlettel megvalósuló evolúció különleges szereplője a fontos földi küldetéssel rendelkező, kultúrát teremtő és a kultúrától függő em­ber.34 A 20. század elején virágkorukat élő társadalmi és pedagógiai re­formmozgalmak vallási eszméi, spirituális és gyakorlati életvezetési elvei, gyermek- és nevelésfelfogásuk ún. „gyermekközpontú” elemei, némi módosulással ugyan, de továbbéltek a későbbi időszakokban is. Azok „metamorfózisa” megfigyelhető a „hatvannyolcas mozgalmak”, majd a posztmodern, illetve a New Age keretében újjáéledő, majd intézményesülő modernizációkritikai mozgalmak társadalmi kon­venciókat átformáló elemei között, és napjainkban sem veszítették el aktualitásukat. Hatásuk áttételesen érvényesül például a fitness-moz­­galom, a húsnélküli reformétkezés, a biogazdálkodás és a reform­konyha, a természetgyógyászat, a különböző keleti vallások és küz­dősportok, az antropozófia és az ezotéria térhódításában. Emellett a társadalmi nyilvánosság különböző fórumain mind gyakrabban tűnnek fel az ezek szélsőséges irányzatainak tanait újra felélesztő és egyre hangosabban visszhangzó, gyűlöletet keltő társadalmi reform­ideológiák, utópisztikus eszméket terjesztő kvázi vallásos üdvtanok is. 34 Németh - Skiera Reformpedagógia és az iskola reformja, 117-118. 81

Next