Puskás Attila: Jézus Krisztus. Krisztológiai alapvetés (Budapest, 2015)

Első rész. Biblikus krisztológia

Első rész: Biblikus krisztológia újjáéleszti és folytatja azt a személyes kapcsolatot, melyet Jézus tanítványaival kö­tött földi életében. E jánosi látószög bizonyos mértékben Lukácsnál is megjelenik (vö. Lk 24,3; 24,34). A Római Birodalomban, amely a császár isten voltát a Küriosz Kaiszar, illetve Do­minus Caesar címmel fejezte ki, a keresztény hit megvallása, amely egyedül Jézust is­meri el Úrnak, életveszélyes tetté vált. A 2. század közepén Polikárp, Szmirna püspöke inkább a máglyahalált választotta, minthogy kimondja: „a császár Úr”.34 Ebből érthető, hogy a legrégibb keresztény hitvallás („Jézus az Úr”), amely a Krisztus istenségébe és mindenekfölött való uralmába vetett hitet foglalja össze, egyszersmind a keresztény belső szabadságát is kifejezi. Krisztus követője inkább a halált választotta, minthogy egy embernek vagy emberi intézménynek föltétetel nélkül alávesse magát. Krisztus uralma fölszabadít minden emberi hatalom alatti rabszolgaságból. Aki egyetlen urának Krisztust vallja, emberi méltóságát még a legmegalázóbb külső körülmények között is megőrzi. Hiszen csak saját magunk tudjuk emberi méltóságunkat elveszíteni azzal, hogy a másik embert, illetve emberi intézményt bálványozzuk. Ugyanakkor a Krisztus szolgálata arra is kötelez, hogy az emberi társadalom rendjének és annak elöljáróinak Istentől kapott hatalmuk miatt engedelmeskedjünk, de csak annyiban, amennyiben ez az engedelmesség nem ütközik a Krisztus törvénye iránti feltétlen engedelmességbe. Ez a legősibb hitvallás ma is aktuális számunkra. Nemcsak annyiban, amennyiben a keresztény lelkiismerete ellenére ma sem szolgálhat ki semmilyen politikai hatalmat sem. De azt is jelenti, hogy a keresztény - József Attila szavaival - „nagy plecsnik előtt hasra nem esik”, azaz amennyiben Krisztushoz tartozik, szolgalelkűség nem torzíthatja el emberi magatartását. A Feltámadás óta Jézus mint ember Úr a világmindenség és az emberi történelem fölött. Ő az „urak Ura és a királyok királya” (Jel 17,14). Ez az abszolút uralom azonban az utolsó ítélet előtt rejtett marad és csak a hitben ismerjük fel. Úgy uralkodik, hogy a Sátán tevékenységét, a bűn, szenvedés és halál látszólag értelmetlen útvesztőit is az Is­tent szeretők javára fordítja. Az Egyház ezért a Szentlélek ihletésére szüntelenül várja „az Úr napjá”-t, rejtett jelenlétének dicsőséges kinyilvánítását (1kor 1,7). Az Újszövet­ség az ősi arám liturgia felkiáltásának görög változatával végződik: „Ámen, jöjj, Úr Jé­zus!” (Jel 22,20). Összefoglalóan megállapíthatjuk, hogy az ősi kérigma szerint a kimondhatatlan isteni név helyett álló „Úr” fenségeimet Jézusra a föltámadásával összefüggésben al­kalmazták, még ha a cím gyökerei a mari tiszteletteljes kifejezésre is mennek vissza, mellyel a tanítványok Jézust földi életében szólították meg. A fenségeim az isteni szu­verenitást és cselekvést fejezi ki, valamint a föltámadt Krisztus egyetemes uralmát, mely abszolút elismerést kíván minden teremtmény részéről. A föltámadás fényében az evangélisták képesek voltak észrevenni Krisztus isteni hatalmának jeleit a földi kül­detése során is. Bár az emberiség nagy része számára rejtetten ugyan, de Krisztus ural­ma kiterjed az egész világra, beleértve a Sátánt is. Az Úr Jézus Eucharisztiában és az eucharisztikus közösségben megvalósuló átalakító jelenléte állandóan megújított zálo­ga az idők végén történő nyilvános eljövetelének, melyért az Egyház szüntelenül imád­kozik. 34 Lásd Polikárp vértanúsága (korabeli dokumentum) VIII. 2. 132

Next