Puskás Attila - Perendy László - Lévai Ádám: Isten dicsősége - A teremtés szépsége. Teológiai tanulmányok - Varia theologica 11. (Budapest, 2020)

Janka Ferenc: Isten dicsősége és az emberi transzcendentalitás horizontja

Isten dicsősége és az emberi transzcendentalitás horizontja 153 szomjúságot csillapító italok világa a víztől a boron át a legínyencebb és legdrágább italkülönlegességekig vezet. Az asztalközösségben az ember társadalmisága is kifejeződik. A vendégség és vendéglátás, a közösen fogyasztott ételek és italok a csa­ládi, rokoni, baráti, üzleti, diplomáciai, politikai közösség nélkülözhe­tetlen rítusai. A közösen megélt ünnepi öröm, a szerződéskötések, ki­sebb nagyobb volumenű protokolláris étkezések, az udvariasság, a kölcsönös elismerés vagy akár gyász együttes megélésének alkalmai. Az étkezés antropológiai dimenziójával kapcsolatos kifejezések ská­láján találunk ártatlan, kedveskedő formákat és drámai, kétségbeesett költői felkiáltást is. Az előbbire példa a nagy szeretet népies kifejezése, az aranyos kisgyermekeknek mondott: „rágom meg a húsodat" vagy az „egyem a szíved". Az utóbbira József Attila, Kései siketójában a meg­halt anyát fájdalmasan és irracionálisan megőrizni akaró: „Ettelek vol­na meg!" feljajdulás. Szent Pál leveleiben beszél olyan emberekről, „akiknek a hús az is­tenük" (Fi­ 3,19) „akik nem az Úrnak szolgálnak, hanem a hasuknak" (Rám 16,18). A hegyi beszédben, a boldogmondásokban pedig Jézus enigmatikus tanítása az éhség és szomjúság újabb mélységére utal. „Boldogok, akik éhezik és szomjazzák az igazságot, mert megelégíttet­­nek" (Mt 5,6). A nem étellel és itallal csillapítható igazság utáni éhség és szomjúság kielégítése a passivum theologicummal kifejezett szenvedő szerkezettel zárul, aminek értelme az, hogy ezt a vágyat a maga teljes­ségében csak Isten teljesítheti be. 4.3.3. A vallási intervallum A táplálkozás vallási intervalluma a szent, az isteni utáni vágy terüle­te. Az étel és ital kultikus használata a szakrálissal, az istenivel való kapcsolat keresése. Az istenségnek felajánlott étel- és italáldozat a vele való kapcsolat kialakítására irányuló kísérlet. Célja az istenség jóindu­latának megnyerése vagy kiengesztelésének elérése. A kultikus lako­mán való részvétel, az áldozati ételből és italból való részesedés azon­ban nem kockázat nélküli. Az előkelő helyen való ülés a legnagyobb megtiszteltetés, a méltatlan részvétel ítéletet, halált vonhat magára.

Next