Ratzinger, Joseph, XVI. Benedek pápa: A közép újrafelfedezése. Alapvető tájékozódások. Négy évtized szövegei (Budapest, 2008)

"C" rész: A politikai teológiája

majd megfontolásaink magvát. Görres rámutat, hogy a bűntu­dat, a bűn elismerésének képessége lényegileg hozzátartozik az ember lelki háztartásához. A bűntudat - amely feltöri a lelkiis­meret hamis nyugalmát és a lelkiismeret jelentkezésének ne­vezhető saját önelégült egzisztenciámmal szemben - az ember­nek ugyanolyan szükséges, mint a testi fájdalom jelzése, amely észrevéteti a normális életfunkciók zavarait. Aki már nem képes rá, hogy meglássa a bűnt, az lelkileg beteg, „élő hulla, karakter­maszk”, ahogy Görres mondja.2 „Nincs bűntudata többek közt a kegyetlen embereknek, a szörnyetegeknek. Talán Hitlernek sem volt vagy Himmlemek, Sztálinnak. Talán a maffiafőnökök­nek sem, de az ő holttestük valószínűleg jól el van rejtve a pin­cében. Az elűzött bűntudatuk is... Minden embernek szüksége van bűntudatra.”3 Egyébként már egy pillantás az írásba megóvhatott volna az ilyen diagnózisoktól és a téves lelkiismeret általi megigazulás elméletétől. A Zsolt 19,13-t örökre érdemes megfontolni: „Ki veszi észre a vétkeket? Tisztíts meg titkos bűneimtől.” Ez nem az ószövetségi objektivizmus, hanem a legmélyebb emberi böl­csesség: A bűn már-nem-látása, a lelkiismeret elnémulása sok területen a lélek veszélyesebb megbetegedése, mint a mégis­csak bűnként felismert bűn. Aki nem veszi észre, hogy a gyilkosság bűn, az mélyebbre süllyedt, mint aki még felismeri gyalázatos voltát, mert az előbb messzebb távolodott az igazságtól és a megtéréstől. Nem hiába van az, hogy Jézus találkozásaiban az öntelt ember az igazán el­veszett. Ha a vámos igazabbul áll Isten elé összes vitathatatlan 2 A. Görres, Schuld und Schuldgefühle, in Internationale Katholische Zeitschrift „ Communio” 13 (1984) 434. 3 I. m. 142. 305

Next