Ratzinger, Joseph, XVI. Benedek pápa: A közép újrafelfedezése. Alapvető tájékozódások. Négy évtized szövegei (Budapest, 2008)

"C" rész: A politikai teológiája

bűnével együtt, mint a farizeus a maga összes valóban jó tetté­vel (Lk 18,9-14), akkor ez nem azon múlik, hogy a vámos bűnei ne lennének bűnök és a farizeus jó tettei nem jó tettek. Nem azt jelenti, hogy az ember jósága Isten előtt nem jó és rosszasága nem rossz, vagy talán nem is olyan fontos. Isten ezen paradox ítéletének alapja éppen kérdésünk felől mutatkozik meg: a fari­zeus nem tudja már, hogy bűne is van. Teljesen tiszta a lelki­ismeretében. De a lelkiismeretnek ez a hallgatása áthatolhatat­­lanná teszi Isten és az emberek számára, míg a lelkiismeret kiáltása, amely a vámost kergeti, képessé teszi őt az igazságra és a szeretetre. Jézus ezért a bűnösök közt tud működni, mert ők nem váltak megközelíthetetlenné téves lelkiismeretük para­vánja mögött a változások számára, amit Isten vár tőlük — tő­lünk. Ezért aztán az „igazakra” nem tud hatni, mert már nincs szükségük megbocsátásra és megtérésre; mert lelkiismeretük már nem vádol, hanem igazol. Ugyanezt találjuk ismételten, bár más módon kifejezve Pál­nál is, aki azt mondja, hogy a pogányok nagyon jól tudták a tör­vény nélkül is, hogy mit vár tőlük Isten (Róm 2,1-16). A nem­tudás általi üdvözülés elmélete ezen a versen törik össze: az emberben jelen van visszautasíthatatlan módon az igazság — a Teremtő azon egyetlen igazsága, amely az üdvtörténeti kinyilat­koztatásban írássá is lett. Az ember saját teremtett léte alapján láthatja Isten igazságát. Nem látja, ha és mert nem akarja látni. Az akartnak ez a nem\e, ami megakadályozza az ismeretet, ma­ga a bűn. Mert ha a jelzőlámpa nem villan a szemünkbe, az a szándékos eltekintés következménye. Nem nézünk arra, amit nem szeretnénk látni.4 Megfontolásainknak ezen a helyén már lehetőség nyílik rá, hogy levonjuk az első következtetéseket a lelkiismeret lényegé­4 Vö. M. Honecker, i. m. (Id 1. j.), 130. 306

Next