Schütz Antal: Dogmatika 2. A Katolikus hitigazságok rendszere (Budapest, 1937)

Negyedik értekezés: A megváltás

egyesíti mivoltában a két végletet, melyek közt közvetítenie kell, Istent és embert, és mégis az egyiknek fölötte, a másiknak alatta áll? Felelet. Az Üdvözítő mint igazi isteni és igazi emberi természetnek metafizikai birtokosa egyesíti magában a két végletet; de emberi természeténél fogva alatta áll Istennek, isteni személyénél fogva fölötte áll az embernek. Emberi termé­szete ugyanis teljes; és isteni személye vele szemben mindenestül betölti a hiányzó emberi személy metafizikai és erkölcsi szerepét ; az ember Krisztus tehát mint cselekvésre és érdemszerzésre képes teljes való áll Isten és ember között; az ember Krisztusnak személye fizikailag egy személy, azonban érték, erő és hivatás szerint kettő : isteni és emberi; és ebben az utóbbi minőségében közvetít. 3. Az Üdvözítő egyetlen közvetítő. Nincs ugyanis más lehetőség köz­vetíteni Isten és ember közt a végletek fizikai egyesítése útján. Ezt meg­erősíti maga az Üdvözítő : «Én vagyok az út, az igazság és az élet. Senki sem juthat az Atyához máskép, mint énáltalam» ;* és az apostol: «Nincsen üdvösség senki másban ; mert nem is adatott más név az ég alatt az embe­reknek, melyben nekünk üdvözülnünk kellene».2 Ez a kizárólagosság azon­ban Krisztusnak csak elsőrendű, önerejéből való, teljes értékű közvetíté­sére vonatkozik. Ez a közvetítés nem zár ki tőle függő másodrendű, nem saját erejükből és nem teljes értékkel, hanem előkészítő vagy végrehajtó szerepben működő közvetítőket. Ezeknek működése (pl. a Krisztus rendelte papság) az üdvözítő közvetítő szerepének kizárólagosságát nemcsak el nem homályosítja (a «Quod quis potest per se, potest etiam per alios» elv értel­mében), hanem ellenkezőleg teljes világításba helyezi igazi erejét: magától­­valóságát; Krisztus közvetítése az ősforrás, amelyből táplálkozik minden másodrendű közvetítés. 4. Az Üdvözítő azonban nemcsak mivoltával, hanem tevékenységeivel is közvetít. Közvetítő tevékenysége a dolog természete szerint két irányú : Isten felé képviseli az emberek szükségeit és megadja Istennek, amit a köz­vetítés célja megkíván ; az emberek felé továbbítja Isten kegyeit és ado­mányait, a közvetítés eredményeit és biztosítékait. Tehát a közvetítés föl­­séges kettős áramlás, közlekedés ég és föld között, amint Jákob lajtorjáján az angyalok szálltak föl és alá, amint Herakleitos homályosan és tökélet­lenül megsejtette, midőn a mindenség folyamatát két útnak, a fölfelé és a lefelé haladó útnak (58o; ávu>, хатм) váltakozásában látta. 2. Tétel. Jézus Krisztus a teremtésnek, és nevezetesen az emberiség­nek a feje. Biztos. Témaszerűen tanítja Szent Pál. Teológiájának egyik vezérgondolata, hogy a hivők Krisztusnak titokzatos teste, és ő a fő. így nevezetesen Eph ; Col 12; 1 Cor 12-14 és Rom 12i-s. De a főség tanát kifejező alapgondolatok a szentírási kinyilatkoztatás minden korszakában szere­pelnek és magának az Üdvözítőnek tanításában is középponti helyet foglalnak el. Ugyanígy tanítanak a szentatyák3 és a hittudósok4 Thom. III 8 kapcsán. Ennek az egész katolikus hitrendszerre, különösen az Egy­4Jn 14«. 2 Act 4u ; cf. Col Ijo. 3 Iren. III 16; Cyprian. Unit. Eccl. 23 etc. ; Method. Decem virg. 3, 4 ; AthanasCtra árián. 21 (M 26, 1022); Nyssen. in Cant. hóm. 7 8 13 ; Cyril. AI. in Jn 1 14; Thesaur. 20 ; August, in Ps 139, 2 ; 142, 3 ; 62, 2 ; Agon. Christ. 20, 22 ; Gen. Manich. II 24, 37. 4 Lomb. Ill dist. 13 Halens. Ill 12. 1. JÉZUS KRISZTUS KÖZVETÍTŐI ÉS FŐSÉGI SZEREPE 3 1*

Next