Seewald, Peter: XVI. Benedek I. Egy élet. Németországban (Budapest, 2021)

III. rész. A zsinat

Az újonc így nem egészen illik bele a képbe. Öltözetével, az öreg kerék­párral és hanyag fellépésével, szokatlan derűjével, oldottságával, szívből fa­kadó nevetésével, tartózkodó és finom érintkezésével, zeneszeretetével. A professzoroktól a tekintélyes fellépést és a lehető legnagyobb távolságtartást szokták meg, ezzel szemben Ratzinger oldottan, humorosan és kapcsolataiban örömmel találkozik velük. Becsülik a nyelvéért, amellyel nagyon képszerűen tudja ízleltetni a teológiát, amit eddig nem ismertek. A Bajorországból jött ember sok tulajdonságával néha kissé ügyefogyott­­nak tűnik. Egyesek szórakoztak különleges járásán: felsőteste mozdulatlan, lépései azonos méretű, tipegő lépések. Ratzinger tud intellektuális nagyságá­ról, de tudatosan kicsinyíti magát, nem akar másokhoz mérten óriásnak lát­szani. Feltűnő benne a feltűnni nem akarás. Mintha ellentmondásban lenne belső természetével. Intellektüel, mégis két lábbal áll a földön. Észember, aki gyermekien jámbor. A hangja gyenge, de tud nagyon hangos lenni. Tartózko­dó, de meghatározó is. „Feltűnő volt - mondja egyik akkori hallgatónője - a kontraszt látszólag jelentéktelen külseje és a között, ahogyan beszélt, meg­foghatatlan jelenléttel és szuverenitással.” Nem rejtegetett bizonyos szigort, ha ugyanis szakmabeli ütközésről volt szó, nem ismert kompromisszumot. Az egész várost megmozgató esemény volt adventi sorozata a Szent Pál­­székesegyház szószékén. Azóta sem telt meg annyira dogig a templom, mint akkor. 1500, főként fiatal ember hallgatta este 7-kor szentírási elmélkedéseit. A szónok Blaise Pascalt és Kierkegaardot idézte. Aktuális természettudomá­nyos eredményekkel érvelt. „Akkor értettem meg igazán - emlékezik egy hallgató -, mit jelent az ádvent, szemügyre venni a világ meg nem váltott részét, önmagunkban is.” A Szentírással foglalkozás eddig a katolikus fakultásokon bizonyos „evan­gélikus beütést” jelentett, most pedig a hallgatói látják, hogy tanáruk tanítását közvetlenül a Szentírásból vezeti le, és ezáltal a Szentírás új megközelítését teszi számukra lehetővé. Azt magyarázza, hogy a teológiai tanulmányok cél­ja az igazság és az Isten iránti szeretet, a tudományra és a jámborságra egy­szerre kell törekedni. „Személyes érintettségre” van szükség, igazi Istenhez fordulásra, aki szövetségesnek, barátnak és tanítványnak hívja az embert. Teológiát tanulni végső soron „önmagunk elfogadását jelenti Isten világossá­gában”. Mindenki rajongott érte, különösen Mechtild, aacheni keresztes nővér, aki egyetlen Ratzinger-előadást el nem mulasztott. Egyetlen más előadónak nem volt annyi hallgatója. Közel háromszázötvenen vették fel Ratzinger előadásait, és legalább hatszázan hallgatták ténylegesen, annak ellenére, hogy előadá­sait reggel 8-kor kezdte. „Úgy jött be, mint egy kis káplán, előre ment a ka­

Next