Szabó Ferenc SJ: Paul Claudel és Konvertita barátai. Válogatás Claudel műveiből (Budapest, 2013)
II. Claudel könvertita barátai
Németh Andor könyvének több mint egyharmada Libermann zsidó származásáról és a keresztséghez vezető útjáról (1802-1826) szól; egy másik harmad Libermann személyiségét, megpróbáltatásait elemzi, mielőtt pap és rendalapító lett volna (1826-1841). Ezután felidézi a misszionárius életét (1842-1848), majd egészen röviden a Szentlélek-kongregáció elöljáróját mutatja be (1848- 1852). Lényegében Libermann hite, lelki arcéle, a zsidóságból való megtérése érdekli őt, miközben saját megtérésére is reflektál. A fentebb idézett gyűjtőkötetben126 bemutattam és kiegészítettem Németh Andor részben magyar, részben francia töredékét: „André Gide köre - ahogy Németh Andor látta”. Már ott megjegyeztem: „Nyilván Németh Andor Riviere lelki küzdelmét, megtérése történetét elemezve - miként Libermann katolizálásáról írt, még kiadatlan könyvében is - a saját lelki küzdelmét és konverzióját is vizsgálta. Ezért érdeklődött a létkérdésekkel foglalkozó egzisztencialista gondolkodók iránt is.” Azoknak, akik Németh Andor és József Attila kapcsolatát elemzik127 jobban figyelembe kellene venniük a katolizált Németh Andor világnézeti hatását József Attilára. Beney írja: „Nem minden költészet kívánja meg azt a személyes involváltságot, mint amit a József Attiláé, elsősorban nem életrajzi adatainak látszólagos fontossága, hanem gondolkodásmódjának egyszerre ösztönös és logikus egysége miatt.” Hozzáteszem - bármint gondolják is a szinkrón nyelvészet mai hívei -: az életrajzi adatok, személyes és szellemi befolyások ismerete hozzásegíthet bennünket egy író gondolkodásmódjának, világnézetének teljesebb megismeréséhez. így a konvertiták (Claudel, Riviere, Libermann) lelki útját tanulmányozó és átélő Németh Andor személyes barátsága József Attilával nem maradhatott hatás nélkül a lét értelmét kereső, hitetlenül is hívő költőre. 126 NA 157-167. 127 NA 20kk: Szigeti Lajos Sándor; I30kk: Beney Zsuzsa. ЮЗ