Zimándi P. István (szerk.): Naplójegyzetek Kodolányi Jánosról. 1952. szeptember-1969. december Kodolányi János és Zimándi Pius István levelezése (Budapest, 2017)

II. rész: 1966. január-1969. december

agyonpropagandázzák, és nem az igazi József Attilát mutatják be, hanem csak a kommunistát. Említettem, hogy egy diáknak, aki szintén nem szerette József Attilát, elővettem és elolvastam egypár más versét, Istenről szólót is, és mindjárt másképp nézett József Attilára. Kodolányi mondta, hogy neki is ez volt a mód­szere. Ő végig is elemezte unokájával egyik-másik versét. Ady Endrét is más­képp magyarázza János bácsi: A disznófejű nagyúr nem a kapitalizmus, hanem a nép ajkán élő mitikus alak, ő ölte meg Zrínyit is a néphit szerint vaddisznó ké­pében. Az ős Kaján Kodolányi szerint a keleti pogány vallás Kajárja. Ez a szó maradt fenn pl. Balatonkajár nevében. (Én közbevetettem, vajon igazolható-e a Kaján n-je az r-ből: Kajár-ból. Szerinte igen, csak most nem jut eszébe analóg példa.) Az eltévedt lovasok is ebbe a mitologikus gondolatkörbe illik bele. Ady Kodolányi szerint öntudatlanul is démoni volt. - Beszélgettünk még Vörösmarty, Bajza, Garay János stb. betegségeiről, tragikus alakjaikról, leszármazottaikról. József Attiláról és Radnótiról azt állította, hogy egymásról így nyilatkoztak: „Az a tehetségtelen.” „Ne fogj kezet azzal a tehetségtelennel.” „De hát ezt ma nem le­het megírni” - tette hozzá. Én mondtam, hogy Radnóti nem olyan nagy, mint Jó­zsef Attila. János bácsi szerint Radnóti csiszolt, kulturált stb., de a nagy szenve­dések, szenvedélyek, lázongások József Attilában vannak meg. Beszámoltam kandidátusi dolgozatom eddigi sorsáról. Hozzátette, majd úgy járok, mint ő az egyik kéziratával (Boldog békeidők). Veres Péter postai levelező­lapokon tájékoztatta, hogy mikor melyik elnökségi tagnál van az írószövetség­ben, és közben - másfél évig - egyik gépírónő fiókjában hevert. Kérdezte, mit olvasok. Mondtam Déry Tibor A kiközösített)é\. Ő: Ha olvasom Szent Ambrust eredetiben, nincs értelme, hogy Déry Ambrusát olvassam. Én: Azt hiszem, Dérynék csak ürügy Szent Ambrus alakja, hogy bírálatot mondhas­son a máról. - Déryt Kodolányi nem sokra tartja. Se tehetségét, se stílusát. Szóba került a Júdás c. regényének kézirata. Szerinte át kellene dolgoznia, mert azóta az ő felfogása is érettebb lett, és azóta tájékozottabb a dolgokban. Sokat olvasott. De ma már nem érdekli ez a kézirata. Biztattam, fogjon most hoz­zá az átdolgozásához. Nincs kedve. Tréfával ütötte el: „Majd halálom után Tildi átdolgozza.” Felesége nevetett, de felajánlotta segítségét: ő felolvassa, és János bácsi megmondja, hol mit kell változtatni. Én is ajánlkoztam: Majd ha nyugdíjban leszek, én is vállalom, és közben gépelem a változtatott szöveget. Ő: „Előtted nem dolgozom át, mert 1. te katolikus vagy, én protestáns; 2. feszélyez a téma miatt a jelenléted, nem érezném a szabadságot, az írói szabadságomat; har­madszor pedig nem érdekel.” Mondom én: „Ez az igazi baj, mert a másik kettő nem számít.” Hivatkozott Sík Sándorra, aki a részleteken változtatott a Vigilia ol­vasóközönsége miatt. Válaszom: ez érthető, de ha önálló könyvben jelenik meg, akkor az egész mondanivaló a fontos, éppúgy, mint Déry regényéről sem lehet a Kortársban megjelent nem szerencsés részletek alapján ítélni. Déry Tiborról én még említettem, hogy Déry apja nagykapitalista volt, aki kivetette magát az abla­kon a kommunisták miatt 1919-ben, és csodálkozom, hogy Déry mégis kommu­nista lett. Kodolányi - sőt felesége is - Déry védelmére kelt: a fiúnak joga van ap­jával más véleményen lenni. Itt azután részletesen beszélt a könyveiből már 231

Next